Oletko joskus miettinyt, miten suorahakukonsultit toimivat? Johdon suorahakukonsultti avaa suorahakukonsulttien toimintaa ja antaa vinkkejä, kuinka tulla löydetyksi suorahauissa.
Suorahaut ovat hiljaisia hakuja, joiden lähtökohtana on etsiä henkilöitä, jotka eivät ole aktiivisessa työnhaussa. Joskus sopivaa osaamista ei edes löydy kotimaan markkinoilta, vaan haut laajennetaan ulkomaille. Suorahaussa kartoitetaan koko markkina eli aktiiviset ja passiiviset hakijat. Tätä kuvastaa myös termistön erilaisuus.
”Suorahaussa ei puhuta työnhakijasta vaan suorahakukandidaatista, ei myöskään haastattelusta vaan tapaamisesta.”
Mistä suorahaussa on kyse?
Miten prosessi etenee?
Haku alkaa tarkalla toimenkuvan ja osaamisen määrittelyllä. TRANSEARCH käyttää suorauhauissa Orxestra-nimistä metodia, jonka ideana on löytää yritykseen sopivin kandidaatti. Kandidaattien sopivuutta peilataan neljän eri dimension kautta; yrityskulttuuri (cultural fit), osaaminen (performance fit), johtamiskompetenssit (leadership fit) ja tiimi (team fit).
Suorahakutoimiston researcher aloittaa tiedon etsimisen netin kautta. Tämä on melkoista salapoliisin työtä, sillä tietoja löytyy eri lähteistä ja erilaisia polkuja pitkin. Reseacher kerää tiedonpalasia, esimerkiksi somejulkaisuista. Hän etsii osaamista, vaikkapa toimitusjohtaja-tittelillä mutta myös aktiivista ihmistä, joten esimerkiksi twiittaus on plussaa. Samalla hän perehtyy kattavasti eri toimialoihin ja yrityksiin. Huomioitavaa on se, että Linkedin ei ole ensimmäinen tietolähde vaan ikään kuin viimeinen tarkistuspiste.
Prosessit ovat erilaisia mutta tyypillisesti alussa kartoitetaan esimerkiksi 200 henkilöä, joista noin 30 kontaktoidaan.
”Suorahakukonsultin soitto ei siis automaattisesti tarkoita, että paikkaa tarjotaan vaan tarjotaan mahdollisuutta keskustella paikasta. ”
Seuraavaksi suorahakukonsultti tapaa potentiaaliset henkilöt, ja tämän jälkeen sopivien, kiinnostavien ja kiinnostuneiden kandidaattien CV:t käydään asiakkaan kanssa läpi. Asiakas valitsee keiden kanssa hän haluaa jatkaa keskusteluja. TRANSEARCHin suorahakuprosessissa on mukana myös itsearviointitehtävä ja asiakkaan toiveesta myös henkilöarviotestauksia.
Myös referenssit tarkistetaan ennen valintaa. Suorahakuprosessit ovat aina ehdottoman luottamuksellisia! Yhdenkään kandidaatin tiedot eivät mene eteenpäin asiakkaalle ennenkuin kandidaatti on itse antanut suostumuksensa.
Kuinka tulla löydetyksi suorahaussa?
Ensinnäkin ole löydettävissä. Pidä profiilit aktiivisena. Mieti omaa some-löydettävyyttäsi, mm. LinkedIn profiili, blogit, twiitit, lehtijutut, julkaisut ja puhujareferenssit. Jos sinua pyydetään roolissasi kommentoimaan lehdistölle, älä kieltäydy.
Alkuperäinen pidempi artikkeli, jonka kirjoitin löytyy Joblyn sivuilta.