Kuinka tulla löydetyksi suorahaussa?

Kuinka tulla löydetyksi suorahaussa? Oletko joskus miettinyt, miten suorahakukonsultit toimivat? Johdon suorahakukonsultti Salla Jämsä suorahakuyritys TRANSEARCH Finlandilta avaa meille suorahakukonsulttien toimintaa ja antaa vinkkejä, kuinka tulla löydetyksi suorahauissa.

Mistä suorahaussa on kyse?

Suorahaut ovat hiljaisia hakuja, joiden lähtökohtana on etsiä henkilöitä, jotka eivät ole aktiivisessa työnhaussa. Joskus sopivaa osaamista ei edes löydy kotimaan markkinoilta, vaan haut laajennetaan ulkomaille. Suorahaussa kartoitetaan koko markkina eli aktiiviset ja passiiviset hakijat. Tätä kuvastaa myös termistön erilaisuus. Salla muistuttaa: ”Suorahaussa ei puhuta työnhakijasta vaan suorahakukandidaatista, ei myöskään haastattelusta vaan tapaamisesta.”

Miten prosessi etenee?

Haku alkaa tarkalla toimenkuvan ja osaamisen määrittelyllä. TRANSEARCH käyttää suorauhauissa Orxestra-nimistä metodia, jonka ideana on löytää yritykseen sopivin kandidaatti. Kandidaattien sopivuutta peilataan neljän eri dimension kautta; yrityskulttuuri (cultural fit), osaaminen (performance fit), johtamiskompetenssit (leadership fit) ja tiimi (team fit)

Suorahakutoimiston researcher aloittaa tiedon etsimisen netin kautta. Tämä on melkoista salapoliisin työtä, sillä tietoja löytyy eri lähteistä ja erilaisia polkuja pitkin. Reseacher kerää tiedonpalasia, mm. SoMesta ja julkaisuista. Hän etsii osaamista, vaikkapa toimitusjohtaja-tittelillä mutta myös aktiivista ihmistä, joten esimerkiksi twiittaus on plussaa. Samalla hän perehtyy kattavasti eri toimialoihin ja yrityksiin. Huomioitavaa on se, että Linkedin ei ole ensimmäinen tietolähde vaan ikään kuin viimeinen tarkistuspiste.

Prosessit ovat erilaisia mutta tyypillisesti alussa kartoitetaan esimerkiksi 200 henkilöä, joista noin 30 kontaktoidaan. Salla täsmentääkin: ”Suorahakukonsultin soitto ei siis automaattisesti tarkoita, että paikkaa tarjotaan vaan tarjotaan mahdollisuutta keskustella paikasta. 

Seuraavaksi suorahakukonsultti tapaa potentiaaliset henkilöt, ja tämän jälkeen sopivien, kiinnostavien ja kiinnostuneiden kandidaattien CV:t käydään asiakkaan kanssa läpi. Asiakas valitsee keiden kanssa hän haluaa jatkaa keskusteluja. TRANSEARCHin suorahakuprosessissa on mukana myös itsearviointitehtävä ja asiakkaan toiveesta myös henkilöarviotestauksia. Myös referenssit tarkistetaan ennen valintaa.  Suorahakuprosessit ovat aina ehdottoman luottamuksellisia! Yhdenkään kandidaatin tiedot eivät mene eteenpäin asiakkaalle ennenkuin kandidaatti on itse antanut suostumuksensa.

Kuinka tulla löydetyksi suorahaussa?

Ensinnäkin ole löydettävissä. Pidä profiilit aktiivisena. Mieti omaa some-löydettävyyttäsi, mm.  LinkedIn profiili, blogit, twiitit, lehtijutut, julkaisut ja puhujareferenssit. Jos sinua pyydetään roolissasi kommentoimaan lehdistölle, älä kieltäydy.

Alkuperäinen pidempi artikkeli, jonka kirjoitin on julkaistu 5.9.2017 Monsterissa.

 

Piditkö tästä artikkelista? Kerro siitä muillekin!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Kommentoi tätä artikkelia Facebookissa

Etsitkö uutta työtä, mutta ponnistelusi ei tunnu tuottavan tulosta?

Viisi askelta työnhaussa menestymiseen -verkkokurssi antaa sinulle kaikki eväät nykypäivän työnhaussa menestymiseen.

Vieritä ylös